четвъртък, 13 април 2017 г.


       ЛЕСЕН И ВКУСЕН КОЗУНАК

Велики четвъртък е ден за пречистване. Руснаците дори го наричат Чистият четвъртък, за да подчертаят времето за пълно обновяване на тялото и душата, отвътре и отвън. 
Според Евангелието, четвъртъкът преди разпъването на Божия син е белязан от четири важни събития: Исус умива краката на учениците си, провежда Тайната вечеря и установява Светите тайнства, говори за усърдната молитва към Господа, а накрая се случва предателството на Юда.
Едно от основополагащите евангелски събития е Тайната вечеря. Същата нощ Исус умил краката на всеки от своите ученици, предавайки им най-ценния урок - за смирението. 
Какво е смирение?
Във всеки случай не е покорство, не е омаловажаване на собствената личност, не е принизяване и поставяне на по-ниско ниво от другите. Смирението – както посочва и самата дума, е влизане в състояние на мир, разбирателство със себе си. Въвеждане на собствената душа в спокойствие и хармония, в един абсолютен баланс с всичко наоколо.
Ритуално почистване
Почти през цялата Страстна седмица е забранена домакинската работа. Това е така, тъй като християните отдават мислите си на посланията и символите от последните дни от живота на Христа. 
Велики четвъртък обаче е отреден за пълно почистване – на дома, тялото и душата. В този смисъл някои домашни дейности са разрешени, но не всички.
В този ден се почиства домът, приготвят се яйцата, замесват се козунаците, но с това се изчерпват така наречените „допустими“ дела.
На Велики четвъртък е добре да изхвърлим от живота и ума си всички обиди и негативни чувства, които сме натрупали към околните и към себе си. Това кореспондира с определено евангелско събитие. Както знаем, Юда излиза по-рано от Тайната вечеря, за да доведе войниците, които ще арестуват Исус. Историята на предателството е известна, както и фактът, че Христос му прощава за стореното. Но това не е било достатъчно условие, за да бъде опростен предателят.
Причината е много проста - сам Юда не е успял да прости на себе си за стореното. Така, сред многопосочните уроци в тази история, стои и важната повеля човек да съумява да прощава и на другите хора, добри или лоши, и на себе си. Пренасяйки този завет в днешния си ден, на Велики четвъртък можем да направим ритуално изчистване от негативите, които сме натрупали. Негативи, насочени към всеки около нас и най-много към самите нас.
На Велики четвъртък трябва да се избавим от вехториите и редица ненужни вещи, за да освободим място за нови, прекрасни неща, които ще влязат в дома и живота ни.


Всяко искрено послание, което идва от сърцето, е молитва. Утринта на Велики четвъртък е прекрасно време да се обърнем към Христос и да му споделим всичките си съкровени мисли и желания. Ако все пак ви е нужен текст, ето някои прекрасни мисли, които можем да отправим към Бог.

Ела в сърцето ми, Господи, и ме освети с твоята светлина и любов!
Изпълни душата ми, Господи, и ме осени с твоята мъдрост!
Изпълни ме с твоето спокойствие, Господи, и подкрепи вярата ми!
Аз съм твое дете, Господи, позволи ми да го чувствам във всеки мой миг!
Подкрепи ръката ми, изчисти ума ми и ме изпълни с чисти помисли!
Аз те следвам! Върви пред мен и ми показвай верния път!
Отваряй вратите пред мен!
Господи, отвори сърцето ми за твоята светлина!
Отвори сърцата на всичките ми близки, за да усетят твоята любов!
Закриляй ни, бъди винаги до нас! 
Да се свети името ти! Нека да бъде волята ти!
Амин!

Спазих традицията: боядисах яйцата и замесих козунаци. Ето и рецептата, на която се доверих тази година.

Нужните продукти:
  • 3 яйца - от тях отделяме единия белтък за намазване на козунака
  • 150гр.захар
  • 200мл.прясно мляко
  • 2ванилии
  • кората на 1 лимон
  • 80мл.олио
  • 1 пакетче суха мая -11гр. или 20гр.прясна - това е половин кубче 
  • 550-600гр.брашно - в зависимост от самото брашно и глутена в него, може да поеме още малко, тестото трябва да е меко, но да не лепне на пипане
  • щипка сол


Начин на приготвяне:
В стаята в която ще замесваме козунака трябва да е топло-25°-26° С.
  • Затопляме прясното мляко - не трябва да е горещо, а леко топло (около 36°)
  • В купичка слагаме маята (използвах суха) 1с.л.захар, 2с.л.брашно и сипваме част от млякото - около 50мл. Разбъркваме с бъркалка и оставяме да втаса и изпълни купичката - това става за около 15-20минути.
  • В дълбока купа пресяваме 500гр. брашно и поръсваме с щипка сол. Заделяме настрани 50гр.от брашното, които използваме за доомесване.
  • В касерола слагаме останалото прясно мляко със захарта и затопляме на котлона, колкото да се разтвори захарта. Дърпаме от огъня и добавяме яйцата, ванилията, лимоновата кора и половината олио. Млякото не трябва да е горещо, защото иначе яйцата ще се сварят.
  •  В купата с брашното правим кладенче, сипваме втасалата мая, млечно-яйчената смес и започваме да загребваме отстрани от брашното за да оформим тестото.
  • Изсипваме го на плота и доомесваме като добавяме на части от останалата мазнина. Ако е необходимо прибавяме малко от заделеното брашното, за да получим меко и нелепнещо тесто.
  • Готовото тесто поставяме в дълбока купа, покриваме с кърпа и оставяме да увеличи обема си. Аз го слагам в купа от йенско стъкло с капак и го пъхам в предварително загрята фурна на 40°. Не изключвам изобщо фурната.  При мен втасването отне 1 час.
  • След като е втасало тестото, така както е в купата го премесваме като го прегъваме няколко пъти. Отново връщаме във фурната за второ втасване. При мен това се случи за 1час.
  • Разделяме тестото на две, като от всяка част оформяме три фитила и сплитаме на плитка.
  • Аз разделих  на 8 равни части по 136 грама всяка. Оформих ги на фитили, които леко разплесках, сложих локум, прищипах и сплетох, като увих двата фитила един около друг и после съединих краищата им. Оформих така, защото ги приготвих за една млада компания, която реши за Великден да замине на рафтинг. И така получих 4 малки кръгли козуначета.

  • Отново връщаме във фурната леко да увеличат обема си.
  • Изваждаме ги, намазваме с разбития белтък, поръсваме със захар и филирани бадеми и връщаме във фурната.
  • Печем на 170°С с горно и долно печене + вентилатор за около 30-40мин. Проверяваме за готовност с дървено шишче. То трябва да е сухо и по него да няма тесто.


                                       Добър апетит!


Няма коментари:

Публикуване на коментар